Siirry pääsisältöön

Parempaa tuottoa

Olisiko tässä merkittävin piensijoittajille suunnattu blogipostaukseni? Kaikissa pitkän aikavälin säästämistä koskevissa jutuissa (esimerkiksi Suomi verottomaksi osa 1 ja osa 2; Vaurastuminen on ihmisoikeus,  Lapselle säästäminen kannattaa) olen käyttänyt pisintä tunnettua osakemarkkinatuottoa, mitä maailmasta löytyy. Parempaa tuottoa näyttää kuitenkin olevan tarjolla yllättävässä suunnassa.

Professori Jeremy Siegel on tehnyt valtavan työn laskiessaan osingot ja inflaation huomioivan reaalituoton USA:n osakemarkkinoille 214 vuoden ajalta (1801-2015). Tämän tuottohistorian valossa osakemarkkinat tuottavat keskimäärin 6,6 prosenttia enemmän ostovoimaa vuodessa*.

Pitkäkään tuottohistoria ei ole tae, mutta paras arvaus. Taloustiede ei ole täsmätiedettä. Se on korkeintaan “sinne-päin”-tiedettä (ainakin jos kysyy matemaatikoilta tai teoreettisilta fyysikoilta). Siksi eletty elämä puolustaa asemaansa äärimmäisen monimutkaista taloudellista tulevaisuutta arvioidessa. Varsinkin kun viitejaksoon mahtuu kaikkea Napoleonin sodista kuukävelyyn. Kaikki eivät ole samaa mieltä.

Esimerkiksi Nordean entinen pääekonomisti ja nykyinen poliitikoiden neuvonantaja Roger Wessman on kritisoinut käyttämääni tuotto-odotusta ylioptimistiseksi. Hänen mielestä juuri nyt on tapahtunut jotain mullistavaa, mikä alentaa tulevaisuuden tuotto-odotusta. Hän löytääkin 102 vuoden aikajaksolta useampia esimerkkejä osakemarkkinoista, jotka ovat keskimäärin tuottaneet 4 prosenttia tai vähemmän.

Parempaa tuottoa pienillä arvoyhtiöillä

Minä puolestani löysin sijoitusvaihtoehdon, joka 88 vuoden aikana (1927-2015), osingot ja inflaation huomioiden, on tuottanut keskimäärin 9,9 prosenttia vuodessa**. Tuollaisella tuotolla esimerkiksi lapsilisät sijoittamalla (95,75 euroa/kk) lapsestasi tulisi keskimäärin monimiljonääri 67 vuoden eläkeikään mennessä. Silloin häntä odottaisi 5,6 miljoonan euron (nykyistä raha-arvoa vastaava) ylimääräinen eläke.

Kukin saa tietenkin itse päättää minkä sijoituskohteen lapsen (tai omille) säästöille valitsee, mutta minä taidan valita tämän jälkimmäisen, paremmin tuottavan vaihtoehdon. Suosittelen paremmin tuottavia sijoituksia muillekin.

small-cap-value-vs-gen-mrkt-returns
Lähde: Dimensional Fund Advisors; Jeremy Siegel (www.jeremysiegel.com)

Tässä paremmassa tuottoesimerkissä on kyse a) pienemmistä b) arvoyhtiöistä koostuvasta indeksistä (Small Cap Value, “SCV”). Indeksissä on sellaisten yhdysvaltalaisten yhtiöiden osakkeita, joiden markkina-arvot kuuluvat markkinoiden 10-15 % pienimpään osaan. Arvoyhtiöksi määritellään yhtiöt, joiden markkina-arvo on alhainen suhteessa oman pääoman kirjanpito-arvoon (“price-to-book“, P/B).

Vuonna 1927 sijoitettu satanen olisi nykyhetkeen mennessä, yleisille osakemarkkinoille sijoitettuna (Siegelin tuottohistoria) kasvanut vajaaseen 22 000 euroon. Se on mielettömän paljon. Mikäli sen sijaan olisi sijoittanut tähän pienistä arvoyhtiöistä koostuvaan indeksiin, olisi sijoitus kasvanut yli 400 000 euroon.

Osingot huomioivan SCV tuottohistorian on laskenut Dimensional Fund Advisors, jonka perustajajäsenistä todettakoon rahoitusalan professori Kenneth French. Myös hänen kaverinsa, talousnobelinsa saanut Eugene Fama istuu yhtiön hallituksessa. Parivaljakko tunnetaan muun muassa osaketuottoja selittävästä kolmen faktorin mallista. Tuottohistoria on siis todennäköisesti oikein laskettu.

Pienemmistä arvoyhtiöistä koostuvalla indeksirahastolla (Yhdysvalloissa ja muualla) on toki suuremmat lyhyen aikavälin arvoheilahtelut kuin suurempia yrityksiä painottavalla sijoituksella (esimerkiksi yleisindeksi). Sillä ei kuitenkaan – ilmeisestikään – ole merkitystä pitkäaikaissäästäjän kannalta. Muuta kuin paremman tuoton muodossa. Viimeistään seuraavassa pörssiromahduksessa kannattaisi pohtia tällaiseen indeksirahastoon siirtymistä.

Huomaa myös “pienen” tuottoeron valtava vaikutus lopputulokseen. Mikäli keskimääräinen vuotuinen tuotto 88 vuoden aikana on 6,6 prosenttia vuodessa, satanen kasvaa 22 000 euroon. Mikäli keskimääräinen vuotuinen tuotto on 9,9 prosenttia vuodessa, sijoitus kasvaa 19. -kertaiseksi.

Käänteisesti tämä myös korostaa sijoituskulujen merkityksen: maksamalla vähemmän saat enemmän.

Toistaiseksi en ole maailmasta löytänyt (ja silloinkin lukijan avulla) kuin kaksi Small Cap Value -rahastoa, jotka sijoittavat fyysisiin osakkeisiin ja joista löytyy (Suomen verotuksen ja pitkäaikaisäästämisen kannalta järkevät) osingot uudelleensijoittavat kasvu-osuudet: i) MSCI USA Small Cap Value Weighted UCITS ETF ja ii) MSCI Europe Small Cap Value Weighted UCITS ETF. Eiköhän näitä tulee ajan mittaan lisää.

* Osaketuottojen määritykset: Osaketuoton kolmet kasvot

** Vuotuinen nimellistuotto on ollut 13,3 prosenttia

Mitä mieltä sinä olet? Mistä sinä haluaisit näkökantoja? Kirjoita kommentti tai ota yhteyttä. Minut tavoittaa sähköpostitse osoitteesta martin.paasi@nordnet.fi, Twitteristä tunnuksella @MartinNordnet ja puhelimitse numerosta 050 5918292. Kuvan lähde: Adobe Stock.

Tässä esitetty ei ole eikä sitä tule käsittää sijoitussuositukseksi tai kehotukseksi merkitä, ostaa tai myydä arvopapereita. Rahoitusvälineiden arvo voi nousta tai laskea. On olemassa riski, ettet saa sijoittamiasi varoja takaisin. Historiallinen kehitys ei ole tae tulevasta tuotosta. Sinun tulee perehtyä rahastoesitteeseen ja avaintietoesitteeseen ennen kuin sijoitat rahastoihin. Rahastoesitteen saat rahastoyhtiöltä ja avaintietoesitteen löydät nordnet.fi-sivustolta rahaston yleiskatsaus -sivulta sekä toimeksiantosivulta.

Etkö ole vielä Nordnetin asiakas? Tule asiakkaaksi tästä.

Alla olevassa kommenttikentässä voit kommentoida tämän blogikirjoituksen sisältöä ja lukea muiden jättämiä kommentteja. Kommenttien sisältö ei edusta Nordnetin mielipidettä. Nordnet ei tarkista kommentteja ennen niiden julkaisemista, mutta poistamme epäasialliset kommentit, jos sellaisia esiintyy. Jos haluat tietää lisää siitä, miten Nordnet käsittelee henkilötietojasi, klikkaa tästä.

Subscribe
Lähetä minulle ilmoituksia:
guest
47 Kommenttia
uusin
vanhin tykätyin
Inline-palaute
Näytä kaikki kommentit
Nimetön
Nimetön
06.11.2020 12:48

Minä kans otin nämä kyseiset ETF-Rahastot kokeiluun! Ostan näitä aina 1-2kpl lisää kuukausittain, koska siihen kykenen tämän hetkisessä taloudellisessa tilanteessa.

Kiitoksia Martinille näistä vinkeistä! 🙂

Nimetön
Nimetön
22.04.2020 00:24

Pari huomiota, SPDR:n etf:t seuraavat small cap value weighted indeksiä eivätkä small cap valueta josta tuo tuottolaskelma on peräisin, ensin mainittu on tuottanut huomattavasti heikommin. Sitten tuohon kulupuoleen, ZPRV:n osinkotuotto on tällä hetkellä reilun 4%, joten kokonaiskulut lähentelevät jo 1%.

Nimetön
Nimetön
Vastaa  Nimetön
23.04.2020 10:01

Lähdettä small cap value weighted indeksin huonompaan tuottoon?

Nimetön
Nimetön
Vastaa  Nimetön
24.04.2020 01:18

Lähteenä käytin MSCI:n indeksejä, https://www.msci.com/documents/10199/83700218-af0a-4993-b962-00de11158106 https://www.msci.com/documents/10199/22a61463-6788-438a-bde1-5eb57fff3d85, huomioitavaa että SCVW indeksi on netto, ja SCV taas brutto, joten numerot ovat vieläkin rumemmat kun SCV:een lasketaan osingot.

Nimetön
Nimetön
Vastaa  Nimetön
24.04.2020 12:36

Value weighted indeksin osinkotuotto on 3,38% ja value indeksin 4,35%, eli sekoitit ne keskenään. Muutenkin value weighted näyttää tuottaneen paremmin kuin value. Lisäksi oletit, että gross returns ei sisällä osinkoja, ja net returns sisältää. Tämä on väärin. Gross returns sisältää osingot ilman verotusta, net returns sisältää osingot verotuksen jälkeen. Eli gross returns näyttää isommalta. Puhut siis täyttä puppua.

Value weighted on tämän valossa tuottanut paremmin.

Nimetön
Nimetön
Vastaa  Nimetön
23.04.2020 14:42

Kun tätä vertaa vastaaviin SCV ETF:iin, kuten Vanguardin VBR:ään (https://www.morningstar.com/etfs/arcx/vbr/portfolio) tai iSharesin IJS:ään (https://www.morningstar.com/etfs/arcx/ijs/quote): voidaan nähdä, että ZPRV painotus small ja valueen on vahva. Sillä on pienempi S-paino kuin IJS:llä, suunnilleen sama V paino kuin VBR:llä, mutta selkeästi suurin SV paino molempiin verrokkeihin nähden.

ZPRV on hävinnyt indeksilleen merkittävästi. Tätä ei pidä sekoittaa siihen, että ETF olisi jotenkin huonosti hoidettu, sillä vertailu indeksinä on käytetty Russell 2000. Ero johtunee siis value faktorin huonosta menestyksestä viime aikoina.

Nimetön
Nimetön
06.02.2020 10:07

https://www.msci.com/documents/10199/25244741-85f5-4851-98f4-872d4fd82423
https://www.msci.com/documents/10199/ee05c6e5-3ff4-4cf7-9c50-6d9a5df8be9f

MSCI Small Cap Value -indekseillä, mihin nuo ETF:t perustuu, ei ole mitään näyttöä ylituotosta 15 vuoden aikana.

Nimetön
Nimetön
Vastaa  Nimetön
19.02.2020 21:58

“I’ve tested their indexes in the 5-factors framework. They both have a market beta of 1.12, a statistically significant exposure to size (0.7 and 0.8) and value factors (0.4). What I don’t explain is that ZPRV has a significant exposure to the profitability factor too, ZPRX hasn’t. So it seems to me these are good products, tiny asset under management is the weak point.”

Nimetön
Nimetön
Vastaa  Nimetön
24.02.2020 19:18

Lähdettä tälle sitaatille?

Nimetön
Nimetön
06.02.2020 09:59

Dimensionalin rahastoon voisi ehkä sijoittaakin, jos pystyisi. Näillä ETF:illä ei taida tuohon ylituottoon käytännössä päästä käsiksi. Eli käytännön toteutus ontuu.

Nimetön
Nimetön
27.07.2018 20:51

Hei Martin,
Onko näiden kahden ETF’n saaminen Nordnetin kk-säästösopimukseen edennyt yhtään?

Nimetön
Nimetön
Vastaa  Nimetön
16.11.2019 01:15

Degirosta voi ostaa ZPRV:tä edullisesti. 🙂

Nimetön
Nimetön
04.06.2018 18:32

Toistaiseksi olen tyytynyt kuukausisäästämään eurooppalaisiin pienyhtiöihin mutta small cap value kategerian avautuessa mielusti laittaisin sinne rahoja. Perhepiriin sijoitustuntemus kun on keskinkertaista niin mieluusti suosittelisin näitä helppoina ja hyvinä säästökohteina.

Nimetön
Nimetön
17.05.2018 12:44

Joko kuukausisäästöön? 🙂

Nimetön
Nimetön
23.05.2017 11:27

Moi! Edelleen odotan itsekin small-cap value rahastoja / etf:iä, jotka saisi kuukausisäästöohjelmaan. Olisiko Nordnetillä paikka perustaa semmoinen rahasto Suomeen?

Nimetön
Nimetön
09.02.2017 19:10

Hei, tänään 9.2.2017 oli tarkoitus aloittaa ZPRV:n ostaminen. Klo 18 mennessä päivän vaihto oli pyöreät 0! Onko nämä näin vähävaihtoisia? Spreadi oli jotain 70 senttiä, mikä tekee yli 2%. Kannattaako näihin sijoittaa, tuo on mielestäni iso ongelma. En ymmärrä, miten Avg. Volume on 5 584 kpl mutta tänään pörssin jo suljettua vain 4 kpl! Mutta onpa harmin paikka, kun olin jo ehtinyt innostua näistä, mutta nyt idea ei tunnukaan enää toimivalta onnettoman vaihdon vuoksi.

Nimetön
Nimetön
Vastaa  Nimetön
10.02.2017 20:03

Täytyy tulla vielä kommentoimaan, että tänään laidoilla oli paremmin tavaraa (ZPRX ja ZPRV) ja spreadi oli siten huomattavasti kohtuullisempi. Ehkäpä nämä sitten ainakin mausteeksi voi sopia salkkuun vähävaihtoisuudestaan huolimatta. Täytyy vielä tarkkailla tilannetta. 🙂 Kommentoikaa te muutkin näkemyksiänne tuosta vaihdon merkityksestä, olisi kiinnostavaa kuulla miten näette asian ja koetteko sen haittana.

Nimetön
Nimetön
Vastaa  Nimetön
13.02.2017 08:36

ETF:ien kohdalla on aina oltava tarkkana spredistä (vaikka likviditeetti olisikin hyvä), eikä koskaa ns. “nostaa laidasta”…

Nimetön
Nimetön
Vastaa  Nimetön
26.11.2017 20:05

Mitä tämä tarkoittaa?

Nimetön
Nimetön
16.10.2016 20:22

Itse suosittelen PSCC:tä, small cap consumer staplesia, jonka P/E selvästi alempi kuin small cap etf:llä yleensä. Johtuneeko sektorista?

PowerShares S&P SmallCap Cnsmr Stapl ETF
http://www.morningstar.com/etfs/XNAS/PSCC/quote.html

Kuukausisäästön lisäksi olisi kiva saada yhä useammalle ETF:lle, myös ketjussa mainituille, lainoitusarvot (jos ja kun ainakaan kaikilla ei vielä ole). Pyydän kyllä asiakaspalvelusta suoraankin kunhan ehdin ostamaan PSCC:tä.

Huomattavaa muuten, että välillä 1985-2015 USA:ssa mid cap value tuottanut selvästi paremmin kuin small cap value. Ja vuodesta 1972 mid cap paremmin kuin small cap. Mid cap valuen tietoja Portfoliovisualizer.com:issa ei ollut, joten valueita ei noin kaukaa voinut vertailla.

Nimetön
Nimetön
Vastaa  Nimetön
17.10.2016 15:51

Juu, maailmasta löytyy paljon sijoitusvaihtoehtoja, mutta mikä onkaan näiden toteutunut pitkäaikainen tuotto?

Näyttö ennen kaikkea.. 😉

Nimetön
Nimetön
Vastaa  Nimetön
17.10.2016 22:57

Joo, ei ollut tarkoitukseni sanoa, että vain tämänhetkisen p/e:n perusteella tuota suosisin. Laitetaanpa siis pidemmän aikavälin perusteita:

Consumer staples on ollut vuosina 1964-2014 parhaiten tuottanut sektori 13,3%/v-tuotoillaan, tuottaen siis n.3,5%/v enemmän kuin kehno teknologia-ala. Ja CS on tuonut nämä tuotot toiseksi pienimmällä volatiliteetilla (1.utilities) ja yleensä huomattavasti markkinaa pienemmillä pörssiromahduksilla.

http://investorfieldguide.com/2014618the-best-performing-sector-consumer-staples-part-1/

Juuri tuosta PSCC etf:stä ei ole näyttöä pitkältä aikaa, mutta yhdistäen esiintuomani consumer staplesien tuottohistoria mainitsemaasi small capien tuottohistoriaan uskallan tehdä rohkean päätelmän, että myös small cap + consumer staples olisi ollut historiallisesti hyvä sijoitus, ja lyhyellä historiallaan PSCC:kin tukee tätä päätelmää.

Nimetön
Nimetön
Vastaa  Nimetön
18.10.2016 09:59

Oletettavasti tuo 13,3% -luku on nimellistuottoa, eikö?

Vuosina 1964-2014 Small Cap Value tuotti keskimäärin 11,2% inflaatiokorjattua reaalituottoa, nimellistuoton ollessa 15,6%.

Nimetön
Nimetön
Vastaa  Nimetön
18.10.2016 14:00

Vaikea kysymys, vastausta ei näy linkkini takaa suoraan löytyvän.
Tuossa consumer staplesin tuottoluvussa on kuitenkin mukana kaikki pörssin staplesit eli suurimmat yritykset dominoivat keskituottoa, jolloin suora vertaaminen small cappiin menee vähän ohi; pitäisi verrata pieniä stapleseja muihin pieniin, mutta näistä ei valitettavasti taida olla valmista tilastoa missään.
Hypoteesini siitä, että pienet staplesit tuottaisivat paremmin kuin staples yleensä ja paremmin kuin koko markkinan small capit on hieman epävarmalla pohjalla, sillä tuo staplesien 50-vuotinen huipputuotto perustuu suurimmalta osin muutamaan suuryritykseen. Sattumalle jää siis iso rooli, vaikka dataa onkin 50 vuodelta. Koko markkinan small capeihin sijoittamiselle on siis varmempi tilastollinen pohja.

Nimetön
Nimetön
Vastaa  Nimetön
09.02.2017 21:33

Heip, PSCC P/E on tänään 21,80 ja P/B 2.22. Katso https://www.invesco.com/portal/site/us/financial-professional/etfs/product-detail?pr

Luottaisin enemmän Invesco Powersharesin omiin lukuihin kuin Morningstariin, joka hinnoittelee etf:n selvästi huokeammalla valuaatiolla (P/E alle 14).

Nimetön
Nimetön
13.10.2016 13:08

Voiko Nordnetin kautta sijoittaa noihin ETF:iin (ZPRX, ZPRV)? Kuinka paljon kustantaa?

Nimetön
Nimetön
Vastaa  Nimetön
13.10.2016 14:33

Pystyy. Kuukausisäästäjälle aivan liikaa: 0,30 % min. 15 €. Yritän saada nuo kk-säästösopimukseen…

Nimetön
Nimetön
Vastaa  Nimetön
13.10.2016 20:01

Noiden saaminen kk-säästämiseen olisi mahtava juttu. Muutenkin sieltä puttuu USA:n pienet yhtiöt kokonaan.

Nimetön
Nimetön
Vastaa  Nimetön
20.10.2016 09:06

State Street ei ole meidän nykyisiä yhteistyökumppaneita, joten tässä saattaa kestää. Valitettavasti. Mutta katsotaan, jospa ensi vuoteen mennessä…

Nimetön
Nimetön
Vastaa  Nimetön
26.11.2016 12:38

Kannatan myös tätä vahvasti. Onko asian etenemisestä tietoa?

Nimetön
Nimetön
Vastaa  Nimetön
26.11.2016 18:56

Täältä myös yksi hatunnosto, mikäli onnistut saamaan ZPRX ja ZPRV:n kuukausisäästämisen piiriin. Olen pitkään etsinyt pienyhtiöihin sijoittavaa indeksirahastoa tai ETF:ää, johon olisi mahdollista sijoittaa säännöllisesti alhaisin kuluin.

Voisin oikeastaan luvata ottavani molemmat näistä ETF:stä välittömästi kuukausisäästölistalleni, mikäli mahdollisuus aukeaa 😄

Nimetön
Nimetön
Vastaa  Nimetön
27.11.2016 15:51

Täälläkin kiinnostaisi kuulla väliaikatietoja. Saadaanko nämä kk-säästön piiriin vuoden vaihteeseen mennessä? 🙂

Nimetön
Nimetön
Vastaa  Nimetön
21.01.2017 22:19

Mielenkiinnolla olen seuraillut myös tilannetta. Onko asia yhtään edennyt?

Nimetön
Nimetön
Vastaa  Nimetön
11.03.2017 16:56

Kai sitä pitää itsekkin antaa kannatusta tälle. Sen lisäksi, että molemmat menisi kk-säästöön, nostaisin myös hattua Martinille ja Nordnetille.

Nimetön
Nimetön
Vastaa  Nimetön
28.08.2017 10:34

Täältäkin suuri kannatus näiden lisäämiseen kk-säästöön. Olen myös seurannut tilannetta. 🙂

Nimetön
Nimetön
Vastaa  Nimetön
30.01.2018 22:25

Onko asia mahdollisesti edennyt? 🙂

Mielenkiintoa laittaa kuukausisäästön nämä State Streetin rahastot.

Nimetön
Nimetön
Vastaa  Nimetön
15.10.2016 16:48

Toivottavasti onnistut yrityksessä, ehdottomasti itseänikin kiinnostava sijoituskohde. Lupaan palkita Nordnetin maksuttomalla vertaismarkkinoinnilla välittömästi, uusia asiakkaita saattaa olla tiedossa 😉

Kiitokset #rahapodista, olette loistavaa seuraa pitkille kävelylenkeille. Positiivista kehitystä on tapahtunut paitsi fyysisessä kunnossa, myös sijoitusmentaliteetin ylläpitämisessä. Tarvitsen näköjään jonkun toistamaan tasaisin väliajoin luureihen, että “älä hötkyile!” 😀

Nimetön
Nimetön
Vastaa  Nimetön
17.10.2016 17:14

Jos tässä onnistut, lupaan perua Nordea Investoriin siirtymisajatukset välittömästi 🙂

Nimetön
Nimetön
12.10.2016 19:25

State Street Europelta löytyy muutenkin mielenkiintoinen valikoima erilaisia hyvin perusteltuja sijoitustyyylejä seuraaville. Osa kylläkin tuotto osuuksin, mikä ehkä osinkoaristokraatti etf:ssa voi monia sijoittajia kiinnostaakin.
https://www.spdrseurope.com/theme/themeDetail.seam?themeTitle=Smart%20Beta%20ETFs&

Neuvottelut käyntiin näiden saamiseksi kuluttoman kuukausisäästön piiriin?

© 2024 Nordnet Bank AB.
Nordnet | Yliopistonkatu 5, 3. krs | FI-00100 Helsinki